Norsk naturfotografi – i et historisk perspektiv

 

I 2016 fylte Norske Naturfotografer/NN 40 år som forening for profesjonelle naturfotografer i Norge. Dette ble feiret med blant annet en bokutgivelse der trådene ble trukket fra tidlig i fotografiets historie og fram til i dag. Under kan du lese utdrag fra boken, samt se noen av bildene. Boken er ført i penn av vårt æresmedlem Pål Hermansen som har hatt god hjelp av blant annet NN-medlem Svein Grønvold.

Mennesket har fra første stund måttet forholde seg til naturen, som alle andre arter. Men vi er den eneste arten som også har vist evne og trang til å avbilde våre omgivelser. Fra de tidligste hulemaleriene og gjennom en mer enn tusenårig kunsthistorie er naturen blitt tolket i bilder. Likevel, – først da fotografiet kom på banen i 1839 ble det virkelig fart i sakene. For ikke å snakke om den eksponensielle veksten av bildebruk vi har sett i digitalalderen.

I Norge har naturen fremdeles en stor plass i folkesjelen, og dermed blir også en stor del av de bildene som tas hentet fra naturen. Men de fleste som lager naturbilder i dag, har liten eller ingen kunnskap om den eventyrlige utviklingen som har skjedd innen naturfotografiet. Naturfoto er så definitivt ikke lenger bare sjelløse postkortbilder.

I denne boka finner du for første gang en unik presentasjon av naturfotografiens historie ut fra et norsk perspektiv, fra forhistorisk tid og fram til dagens bildemessige mangfold. Vi følger tidslinjene og møter en rekke spennende fotografer, kjente og ukjente. Og selvfølgelig, boka viser oss også en bildeskatt som aldri har vært presentert samlet tidligere!

Forord

Vi har alle så lett for hele tiden å skue framover, hele tiden plukke ut nye mål og utfordringer på veien videre. Men etter hvert som årene siger på, og du kanskje til og med har mer av livet bak deg enn foran deg, er det viktig noen ganger å stoppe opp. Du ser ikke så lett veien mens du går, men kikker du deg tilbake, vil den bli tydeligere. Og det å bli bevisst på den veien du har gått, gjør også at du bli mer bevisst på veivalget videre.

I forbindelse med Norske Naturfotografers 40-årsjubileum i 2016, har det fra foreningens side blitt ytret et sterkt ønske om nettopp å stoppe opp litt og se utviklingen innen norsk naturfotohistorie i retrospektiv. Og hva er da mer naturlig enn å samle den mellom to permer?

Da jeg fikk oppdraget med å skrive denne boka, har det fra første stund vært viktig for meg å søke å lage en bok som ikke bare beskriver historien til en liten, sær og smal organisasjon, men som presenterer stoff for alle med et snev av interesse for fotohistorie, fotografi, naturfoto og natur.

Vi kan heller ikke isolere lille Norge fra resten av verden. Utviklingen i Norge henger nær sammen med det som skjer i andre land. Det har derfor vært vesentlig for meg å forsøke å sette norsk naturfotografi inn i en større sammenheng, både kulturelt, kunsthistorisk, fotohistorisk og fototeknisk.

Boka inneholder både lange linjer og stoff om enkeltfotografer. Det betyr at den ikke må leses fra perm til perm, men i stor grad kan brukes som et referanse- og oppslagsverk innen spesielle temaer. Spennet i innhold er stort, og det er selvfølgelig helt umulig å gi et komplett bilde av alle de berørte feltene. Jeg har forsøkt å holde meg til de store linjene og så dukke ned på relevante eksempler der det faller naturlig. Litteraturlisten gir tips om muligheter for videre lesning for den som vil fordype seg i spesielle emner.

Historie preges nettopp av at det er litt avstand til begivenhetene. Tiden er effektiv til å sortere og viske ut uvesentligheter. Det å skrive samtidshistorie i sanntid vil derfor være en stor utfordring. Men for heller ikke å komme med en bok som allerede ved utgivelsen synes utdatert, har jeg sett det som nødvendig å trekke linjene helt fram til og med 2015.

Det har vært et puslespill å samle tekst- og bildemateriale til en slik bok. De nålevende fotografene takkes for bidrag og entusiasme. En stor takk rettes også til familiene til eldre fotografer. De har kommentert teksten og vist stor velvilje ved innsamling av bilder. Også museer og samlinger har vist imøtekommenhet i vår bildejakt.

Johanne Seines Svendsen takkes for gjennomgang av deler av teksten, dessuten rettes en spesiell takk til Robert Meyer for både viktige innspill til manuskriptet og verdifull tilgang til hans store samling av historiske bilder.